194 10.—
REGISTRES D
[i574]
rye, portant, comme dict est, torches aux armoiries de laditte Ville, les aulcuns d'entre eux portans bas-tons pour renger le peuple et fere vuider les rues. Et de laditte porte Sainct Denis revinrent Mes­dietz Sieurs les Prevost des Marchans et Eschevins audict Hostel de Ville.
ll. — Idem. Le service à S' Denis en France P'.
i3 juillet 1574. (Fol. i5o v°.)
Le mardy xm° desdictz mois et an, se trouverent Mesdietz Sieurs, habillez et accompaignez comme dessus, en l'eglise Sainct Denis en France, au ser­vice, où leur fut baillé séance aux haultes chaises dedans le cueur acosté senestre. Et fut le service dit et celebré, auquel assistèrent semblablement les­dittes Cours souveraines, et aussy les Princes, Gen­tilzhommes et Domesticques de la Maison du Roy, et autres : le tout en la maniere accoustumée'3'.
Idem. Lé service a Nostre Dame de Paris
[et le convoy
JUSQUES À LA PORTE SAINCT DëMs'1']. 12 juillet. (Fol. 15o v°.)
Le lendemain lundi, xnme jour dudict mois de Juillet, Messieurs partirent, en leurs habitz de dueil, de l'Hostel d'icelle Ville envyron neuf heures du matin, marchans devant eulx les sergens et archers de laditte Ville, aussy habillez de dueil; et allerent en laditte Eglise de Paris où fut chanté le service, estans mesdietz Sieurs assis aux premieres chaises du costé senestre.
Et ledict jour, de relevée, continuèrent à porter ledict ciel jusques ti la porte Sainct Denis, où il fut delivré aux Gentilzhommes de la Maison dudict feu Sr Roy; et marchoient tousjours devant les Cappi­taines des archers et arbalestriers de laditte Ville, vestuz de noir pardessus leurs hocquetons d'orfaivre-
CCCXLIV. — [Lettres de la Royne Mere Régente]
POUR L" LIVRES TOURNOIS DE RENTE SUR LA RECEPTE GENERALLE DES FINANCES DE TOURS.
1 3 juillet i574. (Fol. i53 v°W.)
De par la Royne Mere du Roy, Régente.
7Vés chers ct bien aînez,
k S'estant presentée, à nostre trés grand regret, la necessité que chacun peult congnoistre pour résis­ter ct obvier aux malhureux desseings et perverses entreprinses d'aucuns qui se sont eslevez en armes en plusieurs endroictz de ce Royaulme, nous avons résolu, pour eviter à la foulle du peuple, constituer sur l'Hostel de ceste Ville de Paris la somme de cinquante mil livres tournois de rente, pour le re-
couvrement de laditte somme de six cens mil livres dont nous avons besoing promptement; suivant les Lettres de procuration que nous en avons ce jour d'huy faict expedier à noz amez et feaulx les sieurs de Cely et de Presles, Conseillers au Conseil privé du Roy, nostre trés cher Sieur et Filz, et premiers Presidents en ses Court de Parlement et Chambre des Comptes; de Grosbois et de Commartin, aussy Conseillers de nostredict Sieur et Filz, Tresorier de France et general des Finances, establiz en cested, ville de Paris, ou aux deux en l'absence des autres.
O La Table développe davantage la première partie de cette rubrique : Service pour lEDIr Seigneur Roy en l'eglise Nostre Dame, après que son corps y but esté amené de Vincennes.
(-> Voici la rubrique de la Table pour ce paragraphe : Autre service pour le repos de l'ame dudit feu Seigneur Rot en l'eglise de Saint Denis en France, ob assistèrent Messieurs des Cours souveraines et Messieurs de Ville, ainsy qu'ils avoient fait À celuy cy dessus.
C) Le lecteur aura remarqué la brièveté de la relation du Registre, en cette cérémonie des obsèques de Charles IX : ce qui s'explique par cette observation des auteurs de l'Art de vérifier les dates (I, 652), disant que les funérailles de ce prince furent aussi tumultueuses que l'avait été son règne. Des disputes s'élevèrent entre les différents corps qui y assistèrent, si bien que ie cortège se trouva réduit à cinq gentilshommes, et qu'à défaut de l'évêque de Paris pour présenter le corps aux religieux de Saint-Denys, il leur fut remis par le capitaine des gardes, Vitry. — En sa qualité de poêta regius, Daurat composa un poème commémoratif de la mort de Charles IX; cn voici le titre abrégé : Inuictiss. GaUiarum Regis Caroli Noni, piissimi, iuslissimique principis et acerrimi christianae religionis assertoi-is Tvhvlvs.....Parisiis ex ojficina Federici Morelli typographi Regii .u.d.lxxiiii. In-4°, 20 feuillets non paginés.
(4) Entre cet article et le précédent, le Registre intercale trois documents à la date des 2, 9 et io juillet (fol. i5i r°-i52 v"), qui portent ci-dessus respectivement les n°' CCCXXXVIII, CCCXLI et CCCXLII.